lørdag 4. januar 2014

Bursdagsselskap


Hver desember er utrolig hektisk her i huset. Ikke nok med at det er jul og nyttårsaften, med alt det innebærer av gavekjøp, mathandling, kokkelering, planlegging og gjennomføring, men det er også den måneden Didriksen min har bursdag. Altså skal også barneselskap og voksenselskap arrangeres. I tillegg har flere venner av meg også barn som er født i desember, så da er det enda mer gavehandling som skal gjøres, flere selskaper å gå i og flere kaker å spise (nam).



Barneselskapet hadde vi fredag før jul, da hadde Didrik invitert hele klassen. Gøy. :)

Søndag før jul arrangerte vi voksenselskap, da er familie og venner av oss invitert. Det var 15 stykker som kom i år, og planen var å servere hjemmelaget gryterett med nybakt brød, gulrotcupcakes med to forskjellige frostings, treetasjes sjokoladekake, chocolate swirl-ostekake og diverse snacks. Helt sånn ble det ikke ...


Jeg begynte i god tid. Her skulle det ikke stresses! Lagde først ostekaken, en "chocolate swirl"-variant som skulle stekes. Jeg fant en svensk oppskrift, fulgte den til punkt og prikke. Var ved godt mot. Jeg har laget ostekake hundrevis av ganger, pleier ikke å slå feil. Når jeg tar ut ostekaka av ovnen ser jeg med en gang at det er noe rart med den. Den var grumsebrun i fargen, ikke hvit med vakre sjokoladeswirls. Jeg skjærer av en liten bit på kanten og den smaker høgg. Rett og slett ikke god. Hele. Forbanna. Kaka. Må. Kastes.

Stressnivået stiger.

Forkaster hele ideen om ostekake. Bestemmer meg for å begynne med sjokoladekaka isteden. Skal lage treetasjes kake, må lage en og en etasje av gangen. Tar den perfekte sjokoladekaka ut av ovnen - og mister den! Splæsj i gulvet. Ødelagt kake.

Stressnivået STIGER.

Går over til å lage gryteretten. Har valgt en enkel variant, bondegryte med storfekjøtt, gulrøtter, potet, løk og masse godt som bare skal røres sammen i en stor kjele, og så skal hele kjelen inn i ovnen. Helt genialt, da slipper man å stå å røre, og gryta blir kjempegod når den har stått i ovnen i flere timer. Helt genialt ja. Spesielt hvis du har vært så smart at du har kjøpt gryte som ikke tåler å stå i ovnen. Jepp. Jeg måtte altså stå og røre i gryta i flere timer, samtidig som jeg skulle bake alle kakene.

Utrolig nok gikk det bra til slutt, men jeg stresset så fælt at bikkja ble redd. Og det er ikke tull engang, haha.



Det ble tre etasjer på kaka til slutt, og den ble god. :) Den hadde vaniljefyll og jordbærfyll, samt krem på toppen og sjokoladeglasur på sidene. Sjokoladehjerter som pynt.


Gulrotcupcakes med jordbærkrem. Cupcakesformene kjøpte jeg i en interiørforretning her på Grünerløkka. Synes de var så fine. Veldig høye, så jeg burde kanskje laget cupcakesene større, men pyttsann. :)


Gulrotmuffins med marshmallowsfrosting. Mmmm ...


Siden det ble så vanvittig mye stress rakk jeg ikke bake brød selv. Planen var å bake fletteloff, nystekt er jo det helt fantastisk godt sammen med gryterett. Men jeg priset meg lykkelig for at jeg bor såpass sentralt som jeg gjør, og sendte Didrik bort til Grünerløkka Bakeri for å kjøpe landbrød. Var godt det og. :)


Gryteretten ble forresten ikke så vakker som den skulle heller, for når man må stå å røre i gryta i fire timer, da blir ingrediensene rørt i stykker. Men heldigvis smakte den bra.

I tillegg til det jeg har nevnt nå serverte jeg kanelboller (også kjøpt fra baker'n, som erstatter for manglende ostekake), potetgull, oreocookies, marshmallows, små hvite kokosboller og smågodt.


Bordet var pyntet med grå duk og minimarshmallows, over bordet hang pynt fra barneselskapet og vimpel og ballonger var også igjen fra forrige selskap. På bordet sto også flasker med stripete sugerør i så folk kunne ta selv - dekorativt i seg selv, synes jeg.

Veldig glad for at såpass mange kunne ta seg tid til å feire Didrik midt i julestria. Så koselig å se alle gjestene igjen. :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en melding, setter stor pris på å høre fra deg!