fredag 24. januar 2014

Oppskrift: Red Curry Wok


Her er en oppskrift på en deilig wok som er både lavkarbo og lavkalori.


Jeg er på diett for tiden, så er veldig begrenset på hva jeg kan og ikke kan spise.

Sønnen min, Didrik, og jeg har fredagskos hver fredag. Da er det god mat, godis, tv og sofakos som gjelder. Kjente det godt første fredag på diett når jeg måtte sitte der og spise kjip mat og ikke noe godteri. Ble temmelig sur, rett og slett. Begynte å drømme om å bestille thai takeaway levert på døren, men bestemte meg for å heller prøve å kokkelere fram en rett som minner om det.

Så er du interessert i en oppskrift som har lavt karboinnhold, og alle karber kommer fra sunne, kalorifattige grønnsaker, så følg med her. :)


RED CURRY WOK

Ingredisenser: 

1 rød paprika
0,5 gul paprika
0,5 squash
0,5 aubergine
15 miniasparges
10 ferske champignoner
1 rødløk
En bunt babyspinat 
1 boks kokosmelk light
2-3 ss currypaste (thai-versjonen)
Pepper
Olje til steking


Slik gjør du:

Gjør klar alle grønnsakene. Skjær paprika i strimler og kutt miniasparges i små biter og legg dette i en liten skål. Skjær champignonen i skiver og kutt opp rødløken i små biter, legg i  skåler. Skjær squash i strimler og aubergine i små firkanter og legg dette i en liten skål. Legg så sukkererter og spinat i en egen skål.


Varm wokpannen og tilsett litt olje. Ha over champignonen. Når den har stekt litt tilsetter du løken og lar dette surre litt, før du tar dette ut av wokken og opp i en skål. Hell så squash og aubergine i pannen, la dette steke litt, før dette også tas ut og legges i skålen. Stek så paprika og asparges veldig kort (30 sekunder ca), før du heller resten av grønnsakene tilbake i pannen. Ha over 2-3 spiseskjeer med currypaste og hell over kokosmelken. La dette koke litt. Tilsett spinat og sukkererter rett før servering.



Denne retten blir veldig god med ris til, du kan eventuelt også ha kylling oppi gryta. Hvis du som meg er på diett, bør du klare deg uten. I alle fall uten ris, som det er mye raske karbohydrater i.


Håper du har en deilig fredag. :)

2 kommentarer:

  1. Denne så kjempegod ut. Vi lager mye thai-mat og både den røde og den grønne curry-pasten gjør susen, men huff så fort det er å få for mye! Vi har bomma mange ganger :D

    Men du, nå ble jeg nysgjerrig på hva slags diett du følger. Jeg er jo levende interessert (hva betyr egentlig det!?) i dietter…

    Ah - uten kylling! 5:2…?

    SvarSlett
    Svar

    1. Ja, thaimat er så digg! Denne er jo veldig enkel og mangler en del ting som kan høyne smaken, men den er i alle fall innmari sunn. :) Jeg går på en ekstrem diett jeg har fått fra legen, både lavkarbo og lavkalori. Etterhvert skal jeg over på normal lavkarbomat (Fedon-aktig, ikke fettbonanza). Har noen hormonproblemer, så denne dietten får hormonene i balanse og gjør at jeg går ned i vekt.

      Slett

Legg gjerne igjen en melding, setter stor pris på å høre fra deg!