søndag 2. november 2014

Grünerløkka

Da jeg flyttet inn i leiligheten min for bare halvannet år siden, tenkte jeg at her skal jeg bo lenge.

Så feil kan man ta.

 



Nå flytter jeg i hus (!) i Lillestrøm, som heldigvis kun ligger en 10-15 minutters kjøretur unna. Toget tar kortere tid, men jeg er ikke noe god på tog, så blir nok til at jeg biler til og fra jobb og annet jeg skal i Oslo.

Jeg ser skriverier i avisene og hører folk prate om at Oslo ikke har noen sjel, det er ikke dialekter her og det er til og med synd på folk som vokser opp i Oslo. Og enda verre er det hvis du vokser opp på Oslo Øst.

Dette er noe av det mest tullete jeg hører.



Jeg elsker Oslo! Og da spesielt østkanten av Oslo, og yndlingsstedet er Grünerløkka - her hvor jeg bor. Det er en egen stemning på Grünerløkka. Masse rare folk, vakre bygninger, de beste restaurantene, grønne, fine parker, og farger og kreativitet over alt.


Noe av det jeg liker så godt med østkanten, og spesielt Løkka, er mangfoldet. Å sitte på en fortauskafé å bare se på folk er underholdning i seg selv. Mennesker i alle aldre, farger og fasonger går forbi (og kjendisspotting er nesten umulig å unngå, for de som synes det er spennende).
 

 

Når folk skal på ferie til Oslo prøver jeg å få dem til å styre unna pregløse Karl Johan og heller ta en femminutters trikketur bort til Grünerløkka i stedet.






Grünerløkka vokste til på midten av 1800-tallet, så datidens karakteristiske bygårder i mur dominerer derfor området. Fine fasader, koselige bakgårder og leiligheter med høyde under taket og vakre rosetter er gjengs. Det lages ikke slike leiligheter lenger - og det finnes ikke vakrere leilighetstyper enn dette, synes jeg.
 

Jeg liker tanken på at noen har gått på dette tregulvet i over 120 år, og jeg undres over hva rosetten i taket har sett ned på av sorger og gleder gjennom alle disse årene.

 
 

 
Grünerløkka kan skilte med noen av Osloa beste restauranter. Amerikansk frokost hos Ryes, nystekte pannekaker hos Creperi de Mari, kaffe og god service hos herlige Kathrine på Espresso House, kjempegode burgere på Døgnvill Bar & Burger, byens beste pizza hos Villa Paradiso og heit tapas på Delicatessen. Gourmetmat hos Le Benjamin og Markveien Mat & Vinhus og fargerike drinker på Aku Aku Tiki Bar (chili punchen er et must minst en gang, men min favoritt heter Tahitian Rum Punch). For ikke å glemme Mathallen med kortreist mat, asiatisk tapas på Atelier Asian Tapas og verdens beste kokos- og pasjonsfruktpai hos Hello Good Pie.

På Løkka finner du flere enkeltstående butikker, kun én og annen butikkjede er representert. «Kjolehimmelen» kaller butikken Manillusion seg, og her finner du kjoler for kvinner i alle størrelser. Har du barn å handle til kan jeg anbefale Cool Kidz. Hos Granit finner du stilrent interiør og småting til en rimelig penge, og er du ute etter fantastiske vintageskatter må du ta turen innom Frøken Dianas salonger. På søndager er det loppis i Birkelunden, og faktisk er det en del av butikkene rundt her som er åpne selv på helligdager. Det yrer alltid her. :)

Til tross for at jeg elsker denne byen og aldri hadde trodd jeg skulle flytte herfra, gleder jeg meg vilt til 10. desember og overtagelse av det nye huset. Jeg legger singellivet, bygårdsleiligheten, verdens beste by, rosetter i taket og rosa kjøleskap bak meg, til fordel for den fineste mannen jeg vet om, hans tre supre sønner og hus, hage, stakittgjerde og et liv i periferien.

Jeg er heldig. 
 
 

 


2 kommentarer:

  1. Det er så gøy at du er tilbake i bloggverden! :) Gleder meg til å få 'komme på besøk' i huset gjennom bloggen.! :)
    Jeg er helt enig i at Oslo absolutt er en by med sjel - men at mange turister og tilreisende kan få et dårlig inntrykk om de bare holder mellom slottet og sentralstasjonen.
    Jeg er også glad i Grunerløkka. Men Sagene/Bjølsen/Nydalen området er også en favoritt. (Og det er jo bra - siden det er her jeg bor. Hehe ;) ).

    SvarSlett
    Svar
    1. Det området du bor i er også kjempefint! Har bodd på Bjølsen for en del år siden og jobber i Nydalen. :) Oslo er en super by. Takk for koselig kommentar! :)

      Slett

Legg gjerne igjen en melding, setter stor pris på å høre fra deg!