tirsdag 18. november 2014

Rimelig middag til storfamilien

 
Grønnsakssuppe med svinekjøtt.

Nå som jeg snart flytter i hus med én mann, fire tenåringsgutter (ok, han ene har ett år igjen før han er ekte tenåring, da) og en bulldog har jeg begynt å tenke litt på dette med matbudsjett. Det koster jo unektelig en god del å brødfø en familie på seks mennesker og en hund, og det er jo gøy å bruke penger på annet enn mat og!

Jeg har store planer om å lage ukesplan for middagene, og passe på at minst et par av rettene er rimelige. Likevel skal det være sunn og god mat (livet er for kort til å spise mat som ikke er god!). Og minst mulig halvfabrikata, for det er jeg ikke så glad i.

For litt siden fant jeg svineknoke på tilbud, tror den kostet cirka 35 kroner. For å være helt ærlig, hadde jeg vel knapt sett en svineknoke i hele mitt liv, men har jo hørt at folk koker suppe på det.

Jeg tok utgangspunkt i diverse supper jeg fant på nettet, og gikk til innkjøp av svineknoka (35,-) og to poser frosne lapskausgrønnsaker (8,- per stk). I tillegg fant jeg fram et par poteter og gulrøtter vi hadde liggende, samt litt frisk persille.

Dette ble en veldig god suppe, og med litt brød til ved siden av var dette mer enn nok til å mette hele familien, og det kostet bare rundt en 50-lapp!

Både som en "note to self", og som tips til andre familier, tenkte jeg at jeg fremover skal legge inn oppskrifter på rimelig middag som metter mange. Kanskje er det noen av dere som leser her som også har en såkalt "lappeteppefamilie" (egentlig liker jeg ikke det ordet, vi er jo én familie!) med mine og dine og mange folk rundt bordet?

Her er oppskriften!



GRØNNSAKSSUPPE MED SVINEKNOKE

Legg svineknoken i en kjele og ha over vann. La knoken småkoke i ca. 3 timer til kjøttet er mørt. Fjern skummet som danner seg underveis.

Løft ut knoken og sil kraften. Hell over vann, slik at det blir ca dobbelt så mye.

Tilsett posene med grønnsaker og la det koke i ca. 20 minutter, til grønnsakene er møre. Mens grønnsakene koker, riv kjøttet fra knoken og skjær det i passe store biter.

Ha kjøttet i suppen og kok opp.

Smak til med salt og pepper, server suppen med et dryss frisk persille og eventuelt litt brød ved siden av.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en melding, setter stor pris på å høre fra deg!