søndag 25. januar 2015

Raske rundstykker


Disse er enkle å lage og gode på smak.

I dag har vi hatt besøk av min kusine, Tonje, og hennes datter Philippa. Planen var å stå på skøyter, for rett borti gata her er det laget skøytebane. :)

Philippa har enda ikke vært så mye sammen med de fine guttene som jeg nå bor sammen med, så før de tok skøytene fatt fikk de alle fem gå bort til nærmeste kafe å kjøpe seg hver sin frappe og bli litt bedre kjent. Tonje og jeg tok en kopp te så lenge, og Kim tok en tur bort til sitt gamle hus for å ordne opp litt før overtagelsen til uka.

Da ungdommene kom hjem igjen ble Tonje med dem bort for å stå på skøyter, og jeg begynte å gjøre i stand til middag.

På menyen i dag sto brokkolisuppe og hjemmelagde rundstykker.

Og her er oppskriften på rundstykkene, som var veldig enkle å slenge sammen.





---

RUNDSTYKKER

Du trenger (til ca 20 rundstykker):

2 dl vann
5 dl melk
1 pose tørrgjær
100 g smør
500 g sammalt hvete
500 g hvetemel
1-2 ts salt
Havregryn og solsikkekjerner til pynt

Slik gjør du:

Rør ut gjæren i lunkent vann, tilsett så lunken melk og smeltet smør. Bland sammen alt det tørre, og tilsett så det våte. Elt for hånd eller bruk kjøkkenmaskin.
Når du har fått en fin deig som ikke klistrer, legg den i bollen og dekk med plast, sett på et lunt sted i minst 30 minutter.
Del deigen i tre biter, rull sammen og lag til rundstykker. Sett på heving i en halvtime til, før du så pensler med melk og tilsetter solsikkekjerner og litt havregryn.
Stek rundstykkene på 225 grader i ca. 13 minutter (perfekt for min ovn, men dette kan jo variere).

2 kommentarer:

  1. Umm, de så gode ut ♡
    De prøver jeg til helgen:))

    Ha en fin kveld:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra! Si fra hva du synes, da. :)

      Slett

Legg gjerne igjen en melding, setter stor pris på å høre fra deg!