tirsdag 19. mai 2015

Oppskrift: Blåbærpai




Denne kjappe, enkle paien serverte jeg her om dagen til mine fem fine karer. :)

Selv om den smaker utrolig godt, er den nok en av verdens enkleste desserter å lage. Dette er noe jeg gjerne lager hvis jeg spontant får lyst til å lage noe godt til kvelden, eller vi plutselig får besøk og jeg ikke har noe å servere.

Det er smart å ha poser med frosne bær i fryseren, og du kan bruke de bærene du liker best. Har du epler kan du godt bruke det i steden, ha gjerne litt kanel på eplene.

Jeg pleier egentlig å bare slenge noe sammen, men nedenfor har jeg prøvd å finne cirkamål, slik at det blir lettere å forholde seg til for deg som eventuelt skal prøve å lage denne paien.

Ok, her kommer oppskriften:

Smuldrepai med blåbær


Du trenger:

2 poser med frosne blåbær
3 dl havregryn
2 ss hvetemel (kan sløyfes hvis du ikke har. Kan også erstattes med annet mel.)
80 gram sukker (juster evnt. selv etter hvor søtt du liker.)
150 gram smør

Slik gjør du:

Sett ovnen på 200 grader, og finn fram en rund paiform (evnt. en annen ildfast form).

Hell over de frosne bærene.

Ha gryn, mel og sukker i en bolle. Skjær romtemperert smør i terninger og smuldre sammen med melblandingen. Bruk fingrene.

Ha så dette over bærene.

Sleng formen inn i ovnen og stek i ca. 30 minutter, til du ser at paien er gyllen.

Server herligheten lun, gjerne med vaniljeis til. Vaniljesaus passer også bra.

Kos deg!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en melding, setter stor pris på å høre fra deg!