onsdag 10. juni 2015

Streetart - til supre priser


Se på all den kule kunsten!


Jeg synes det er så fint med mye kunst på veggene, men jeg må innrømme jeg er skikkelig dårlig på å få hengt opp bilder her hjemme. Jeg tenker og vurderer og ombestemmer jeg - og får ikke ut finger'n! Men etter å ha sett Ikeas nye kunstkolleksjon, IKEA Art Event 2015, hvor streetart er tema, føler jeg meg ordentlig inspirert igjen.

Ikea har i år invitert 12 gatekunstnere fra hele verden til å skape hver sin unike gatekunstplakat. I kjent Ikea-stil selges plakatene til gode priser. Jeg vet at de i Sverige har solgt plakatene for kr. 99, men vet ikke hvilken pris de vil legge seg på her i Norge, men vil jo tro det blir noe ala det.


Denne rosa varianten, fra kunstneren Eko Nugroho, tror jeg må være min favoritt.


Grafitti er også kult, synes jeg. Kanskje denne, fra kunsteren John Crash Matos, kan passe på et av gutte-/ungdomsrommene vi har her i huset?



Sort/hvitt er det jo mye av her hjemme hos oss, så kanskje denne hadde passet aller best i stua vår ... Bildet er laget av kunsteren Erosie, som sier at bildet heter Horror Vacui, som betyr ”redsel for tomhet”. Det er ment å være en visuell reaksjon på overfloden av bilder vi blir servert på nettet, i reklamer og overalt hvor vi ferdes.


 
Synes også denne plakaten, ”Message in a bottle” fra kunstnerne som kaller seg Nevercrew, er veldig kreativ og fin.



Dette fargerike verket er fra kunsteren Sobekcis. Superfint med den kritthvite veggen som bakgrunn.



Kunstkolleksjonen lanseres hos Ikea 15. juni, og disse plakatene og et par til vil du da finne både i varehuset og på Ikea.no.

Hva synes du om bildene?

1 kommentar:

  1. Håper å "kapre" ett eller to av disse når de kommer jeg også! :-)

    SvarSlett

Legg gjerne igjen en melding, setter stor pris på å høre fra deg!