mandag 14. mars 2016

Oppskrift: Kringle


 
... eller klippekrans, som noen også kaller det.

 


Jeg er veldig glad i å bake, og med fem sultne karer i huset er det gjerne kjærkomment at jeg driver med sånt.

 
Tenkte jeg skulle legge ut en oppskrift på en kringle som jeg har bakt flere ganger. Den er super til alle anledninger egentlig, enten det er foreldrefrokost på skolen, styremøte i borettslaget, svigermorbesøk eller at du bare har lyst på noe godt.

 
Når jeg baker den lager jeg gjerne flere i slengen, slik at jeg kan ha noen i fryseren. Kjekt å ta fram en dag du ikke gidder å bake, men får besøk eller er fysen.

 

 
 

 

Oppskrift kringle


Dette trenger du: 
  • 200 g smør
  • 4 dl melk
  • 2 egg
  • 2 dl sukker
  • 1 ts kardemomme
  • 1 pose tørrgjær
  • 1 kg hvetemel (ha mer tilgjengelig, slik at du kan tilføre mer hvis deigen trenger mer for å bli perfekt)
  • Kanel, sukker og smør til fyllet

Slik gjør du:
 
Smelt smøret. Tilsett melken og varm opp til lunkent.
 
Pisk egg og sukker lett sammen og bland med smørmelken.
 
Ha i kardemomme, tørrgjær og hvetemel.
 
Ha i væsken og elt deigen blank og smidig. Hev deigen på lunt sted i minst 30 min.
 
Sett ovnen på 200 grader.



 
Ta deigen på bakebordet, eventuelt sammen med litt ekstra hvetemel, og elt den sammen.
 
Kjevle til et rektangel.
 
Smør mykt smør på leiven, dryss over kanel og sukker, men ikke helt ut til kantene.
 
Rull deigen slik at den blir til en lang pølse.
 
Legg den på stekeplate dekket med bakepapir, med skjøten ned. Form pølsen til en sirkel.



 
Klipp ca. 1 cm tykke biter, nesten gjennom pølsa, brett tilbake vekselvis til høyre og venstre.
 
Hev kringlen under plast på et lunt sted i minst ca 20 minutter.
 
Pensle med sammenvispet egg og stek i ca 15 minutter eller til du ser den er gyllen og gjennomstekt.
 
Avkjøl kringlen på rist.
 
Ha eventuelt på litt melisglasur før servering.


Flere oppskrifter finner du her.  :)

Foto: Melk.no


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en melding, setter stor pris på å høre fra deg!