onsdag 16. mars 2016

Oppskrift: New York Cheesecake



Jeg kan dessverre ikke skryte på meg å ha vært i New York, men det er en by jeg alltid har drømt om å besøkte. En vakker dag skal jeg dit ...


Men det jeg kan huke av på to do-lista, er å lage den kjente kaken New York Cheesecake!


Vet ikke om du er en like stor ostekakeelsker som jeg, men fy flate, denne kaka er god!


Sist jeg serverte den var i Didriks 13 års-bursdag i desember. Bursdagsbarnet selv er ikke så glad i kaker, men gjestene er, og ostekaken forsvant fort, og det kan jo kun tolkes på ett vis, tenker jeg. :)


Denne kaken må lages dagen før selskapet. Dette er egentlig en bra ting, for da frigjør du litt tid på selve festdagen. Det er bare det å huske på at du skal begynne en dag før da ... :)


Kaken er litt tidkrevende å bake, men det er åh-så-verdt det!


Her er oppskriften!





New York Cheesecake



Dette trenger du:


Bunn:
  • 250 g Digestive kjeks
  •  1 ss brunt sukker
  •  150 g smør


Ostefyll:
  • 800 g Philadelphia-ost
  • 2,5 dl sukker
  • 2 ss hvetemel
  •  4 store egg


Topping:
  • 3 dl crème fraîche
  • 2 ss sukker
  • 1 ss vaniljesukker


Pynt:
  •  melisdryss
  •  eventuelt noen bringebær
 
Slik gjør du:


Knus kjeksen til smuler. Jeg synes det er enklest å bruke en Food prosessor til dette.
Smelt smøret, gjerne i mikroen, det går kjappest og lettest.
Bland kjekssmulene med sukker og smeltet smør.
Trykk kjeksblandingen ut i bunnen og noe oppover kanten på en rund, smurt kakeform (24 cm i diameter) med bakepapir i bunnen. Jeg pleier å bruke en spiseskje når jeg trykker blandingen ned i formen.
Sett i kjøleskap.


Sett ovnen på 180°c
Pisk sammen Philadelphia og sukker. Tilsett hvetemel og vaniljesukker og rør godt. Pisk inn ett egg om gangen.
Hell ostefyllet i kakeformen. . Sett kaken på en stekeplate midt i ovnen. Senk temperaturen straks til 120°C. La kaken steke slik i 2,5 timer.
Ta kaken ut av ovnen (kaken vil fortsatt virke litt løs, men den stivner ved avkjøling). La kaken stå i formen og bli avkjølt (dette tar ca 30 min).


La fortsatt kaken bli i formen.
Rør sammen ingrediensene til toppingen og fordel oppå kaken.
Sett kaken tilbake i ovnen, skru opp varmen til 180°C og stek kaken i ca 15 min til.


Ta kaken ut av ovnen og avkjøl den nå i formen i kjøleskapet over natten, slik at kaken stivner.


Ta kaken forsiktig ut av formen og sett den på et fint kakefat.
Sikt litt melis over og pynt eventuelt med noen bringebær rett før servering.


PS! Jeg synes det er enklest å legge kaken over på fatet mens papiret under fortsatt er med. Så bare tar jeg tak i papiret på hver side av kaken og ruller det av under kaken. Nå som kaken er helt kald og avkjølt pleier ikke det å være noe problem.








... Og du! Jeg legger ofte ut bakesnaps, følg med på @heddabully

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en melding, setter stor pris på å høre fra deg!